Olifantentocht en bush walk - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Kelly Smits - WaarBenJij.nu Olifantentocht en bush walk - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Kelly Smits - WaarBenJij.nu

Olifantentocht en bush walk

Door: heleen

Blijf op de hoogte en volg Kelly

03 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Olifantentocht en bush walk.
Nog voor 05.30 uur werden we telefonisch gewekt. Snel aangetrokken en ervoor gezorgd dat we om 06.00 uur bij de ingang waren. Met een jeep werden we met z'n vieren naar camp jabulani gebracht, ca. 20 min. rijden. Daar kwamen nog 2 gasten voor de olifantentocht. Eerst kregen we uitleg over de olifanten, wat hun verblijf in het kamp inhield, waarom ze er zaten, enz. 6 olifanten waren al gezadeld, een hindle (begeleider) zat er al op. Verder waren er nog een aantal olifanten die een berijder hadden (zij zaten op een kussen) en een aantal baby olifantjes; een 20 olifanten totaal. Ook waren een 4-tal mannen die in de stoet meeliepen. Eerst nog even een olifant mogen aaien en brokjes voeren en toen de olifant op middels een platform. Al met al ndus toch eenvoudig om op dit grote dier te komen. Was helemaal niet eng, alleen jan's olifant was eigenwijs! Iedere olifant had een naam en deze naam was ook op de zadel gedrukt. De tocht duurde een uur, het was erg mooi om zo over de savanne te gaan bij het ochtendgloren. Er waren al vele wilde zwijnen, impala's, vogels wakker. Bij terugkomst was het afstijgen lastiger en zal vast niet zo charmant zijn gegaan. De olifanten gingen als dank voor de tocht nog even liggen en schudden met hun kop en slurf. Ze werden afgezadeld en mochten het afgebakende wijde veld in tot laat in de middag hebben ze hun vrijheid en om 18.00 uur gaan ze hun nachtverblijven in. Terug naar onze lodge voor het ontbijt. We besloten om te vragen of een bush walk nog mogelijk was, omdat we anders de rest van de dag bij het zwembad konden relaxen. Niet dat dit verkeerd is, maar het water is ijskoud en rond de middag is het bloedheet. Verder krijgen we dan toch nog wat beweging. De bush walk werd geregeld en om 10.30 uur zou de gids ons op komen halen. De ranger kwam met z'n jeep en had ook een lange tas bij zich met een geweer. Ok. Zou dus niet zomaar een wandeling worden. Er ging nog een 2e ranger mee als bewaker. Een stukje de bush ingereden en toen begon ons avontuur. Eerst had hij nog wat regels: achter hem en bewaker 2 blijven, zachtjes lopen, fluisteren en stil zijn als hij dit zei, ook knielen als hij erom vroeg. Nooit gillen bij gevaar en altijd stil in de groep blijven staan. Onderweg kregen we veel info over de begroeiing, welke uitwerpselen welk dier heeft, we zagen een dode reuzenschildpad, slakkenhuis, apart spinnenweb, maar ook impala's, zebra's, wilde zwijnen dichtbij, vogels, gnoe's. Het spannendste moment was bij een grote plas waar we op 50-100 m afstand een neushoorn met jong zagen. We moesten meteen bukken en absoluut niks zeggen. Het werd nog gevaarlijker toen de neushoorn een impala zag/rook. Toen de impala weggevlucht was, konden wij ook weer verder gaan althans terugkeren. Toch enigszins blij toen we weer terug bij de jeep waren. Bush walk is toch echt wel spannender dan een jeepsafari. Terug bij de lodge wilden Jeroen en Kelly naar het zwembad om even af te koelen en te zonnen. Hierna douchen en lunchen. Kapama, zondagmiddag 3 augustus.
Na de high tea van 15.30 uur waren we weer klaar om voor de avond game drive te vertrekken. Nu toch maar een extra jas mee en ook de handschoenen in de rugzak gedaan. Vandaag waren we als eersten weg voor de safari. Helaas hebben we vanavond geen nieuwe beesten meer gezien. Helaas dus ook niet de laatste van de big five (luipaard) gezien. Olifant hebben we gezien, de neushoorn, de buffel en de leeuw. Hopelijk morgen toch nog het luipaard hoewel de kans s' avonds groter is volgens rangers. Aan Clement, onze ranger, heeft het niet gelegen, want we waren pas om 19.20 uur terug van de game drive zonder picknick vanavond. Of lag het aan de canadeese gast, een hobbyfotograaf die ook voor elk vogeltje wilde stoppen? Dan maar meteen door naar de boma voor het avond. Rodney onze vaste ober hier stond ons al op te wachten. Tegen Jeroen zegt hij steeds: "hello my friend" en schudt dan zijn hand en daarna een lichte boks. Gisteren gaf hij Jeroen een castelbier en vanavond weer een ander Afrikaans bier. Aan het eind van het diner begonnen nog 3 mannen xylofoon of marimba te bespelen. Helaas weet ik niet precies welk instrument dit was. Op tijd het bed in want morgenochtend moeten we er weer om 05.30 uur uit.