Sian Ka'an - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Kelly Smits - WaarBenJij.nu Sian Ka'an - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Kelly Smits - WaarBenJij.nu

Sian Ka'an

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kelly

12 Augustus 2019 | Mexico, Playa del Carmen

Gisteren (zondag) niet veel bijzonders gedaan. Wat bijgekleurd en aan het zwembad gelegen. Jan en ik zijn nog even naar het Playacar shopping center gelopen op slechts enkele minuten van ons hotel. Hier veel winkeltjes, vooral souvenirs, en dagtochtverkoop kiosken. 's Avonds het steakrestaurant uitgeprobeerd maar dit was niet voor herhaling vatbaar. Het eten (a la carte) viel tegen en de keuze was zeer beperkt. Vandaag, maandag, stond weer een excursie op het programma.
Heel vroeg vanochtend opgestaan (05.45). We wilden nog even snel wat eten in het sportcafé want het ontbijtrestaurant was nog niet open en om 06.40 zouden we opgehaald worden voor onze dagtocht naar nationaal park Sian Ka'an. Helaas waren we voor niks zo vroeg opgestaan want het was pas 07.10 uur toen de chauffeur in de minibus arriveerde. Andere dagtochtgangers werden ook nog opgepikt bij hun hotels en om ca. 08.00 uur waren we bij restaurantje bij Tulum waar we een ontbijt aangeboden kregen. Dit was ons van tevoren bij het boeken niet verteld. Een lange tocht stond ons nog te wachten want vanaf Tulum was het alleen maar binnendoor rijden over met kiezels en zand verharde weg. Hobbel de bobbel, Maya massage werd het door gids Adrian genoemd. Via de hotelzone Tulum reden we het Sian Ka'an park binnen. In Punta Allen was nog even een korte stop om om te kleden, zonnebrandcrème te smeren of naar toilet te gaan. Na nog een paar minuten rijden (het was inmiddels 11.00 uur geweest) gingen we de speedboot op. In volle vaart op zoek naar dolfijnen en zeeschildpadden. De spotter op de boot had een groepje dolfijnen al snel in het vizier. De mooie dieren waren helemaal niet bang en zwommen rustig tussen de andere aanwezige speedbootjes door. Er was zelfs een babydolfijn bij. We kregen rustig de tijd om foto's en videofilmpjes te maken. Vervolgens ging de zoektocht verder naar zeeschildpadden maar eerst zagen we een manatee (zeekoe). Dit kwam niet vaak voor aldus de gids. Mazzel toch! De zeeschildpadden waren niet zo een twee drie te spotten, maar na een tijdje had de spotter er toch 1 in beeld. Deze dieren zwemmen heel erg snel (veel sneller dan dolfijnen), veel dieper in het water en kunnen heel lang onder water blijven. Als ze dan aan de oppervlakte komen is dit maar een fractie van een seconde. We zagen dus geruime tijd slechts een schaduw zwemmen, maar ook nu weer geluk. Het beestje kwam toch even boven en we hebben dit moment ook nog op een filmpje staan. Supergaaf! De speedboot ging verder en de kapitein gooide het anker uit in de buurt van een rif. De snorkeluitrusting werd uitgedeeld en iedereen kon te water samen met de snorkelgids. Met zwemvest want dit is hier in Mexico verplicht op een (speed)boot. Met de onderwatercamera kon Jeroen foto's maken van de vele kleine bontgekleurde tropische visjes en een rog met superlange staart. Na een half uurtje was het welletjes en voer de boot terug richting vasteland. Er werd nog wel een stop gemaakt bij ondiep water (boven de knieën). Iedereen mocht de boot verlaten zonder zwemvest om even te genieten van de supermooie heldere oceaan met zand zeebodem. Terug aan land kregen we een simpel lunchbuffet aangeboden en kochten we een kokosnoot. Een Mexicaanse man verwijderde met een kapmes een stukje van de keiharde noot zodat je met een rietje kokosmelk kon drinken. Zat niet echt veel smaak aan. Daarna kapte hij met het mes de noot in stukken en sneed hij de kokos eruit die je weer kon opeten. De kokos was vrij hard en ook vrij smaakloos. Wel leuk om eens te proeven. Er zijn namelijk heel veel kokospalmen in dit deel van Mexico en de noten liggen soms ook al op de grond. Uit zichzelf van de palm gevallen. Je zou zo'n noot maar op je hoofd krijgen. Halverwege de middag werd de terugreis per minibus ingezet en stopten we nog op een brug. Er zouden hier krokodillen leven maar de gevaarlijke beesten hadden siësta en lieten zich niet zin. Wel een paar bruin/grijze pelikanen. Net in Playa del Carmen barstte nog een stortbui los. De zijkanten van de weg stonden meteen blank, maar de tropische bui was zoals hier normaal is slechts van korte duur en eventjes later scheen de zon weer volop. Nog 2 volle dagen te gaan en dan keren we donderdag alweer terug naar Nederland.

• 13 Augustus 2019 - 05:04

Joselien Geurts:

Mooi hoor Kelly om het allemaal te lezen.
    Wat zullen jullie mooie foto's hebben van de dolfijnen.
    Wij hebben hier ook dolfijnen gespot maar dan wel in het Dolfinarium was iets makkelijker om ze te vinden dan voor jullie denk ik, haha.
    Veel plezier nog komende dagen en alvast een goede reis terug naar Nederland allemaal.
    Liefs de buurtjes

• 13 Augustus 2019 - 05:15

Oma:

wij zien er naar uit naar Jeroen zijn onderwater foto s