Isla Holbox - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Kelly Smits - WaarBenJij.nu Isla Holbox - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Kelly Smits - WaarBenJij.nu

Isla Holbox

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Kelly

09 Augustus 2019 | Mexico, Playa del Carmen

Vandaag zaten we om 07.15 uur al te ontbijten, want om 07.50 werden we opgehaald bij ons hotel voor de dagtrip naar Isla Holbox. Samen met een ander Nederlands gezin, een Mexicaan en gids Luis werden we in een klein busje naar Chiquila in het noorden van Yucatan gebracht waar de speedbootjes klaar lagen voor de overtocht. Eerst meerden we aan bij een steiger waar we in de buurt konden zwemmen in een open cenote. Het water was behoorlijk koud. In het pad ernaar toe zaten allemaal kleine holletjes. Er hadden geen muizen hun holletje maar krabbetjes. Na een half uurtje vertrok de boot weer naar onze volgende stop: Passion Island. Het anker wed uitgegooid in een vrij ondiep gedeelte in de zee, zodat we uit de boot konden stappen. Het water stond tot ruim boven onze knieën. In de buurt waren kolonies pelikanen en flamingo's. Op de boot hadden we al koekjes, banaan en mini flesje water gekregen, maar buiten de boot mochten we ook een ander drankje nuttigen zoals een flesje corona of zelfs tequila. Kelly deed ook een poging. De gids daagde mensen uit om ook op de Mexicaanse manier tequila te drinken. Dus niet uit een shotglaasje met limoentje maar zo uit de fles. Het hoofd achter over en schudden en slikken maar. Was verder een fantastisch gevoel om zo op een zandbank te kunnen staan. Het eiland zelf mochten we niet betreden o.a. vanwege de flora en fauna. Door naar Isla Holbox. Ook hier moesten we de boot verlaten en konden we vanuit de zee het strand oplopen. We werden verwacht bij skybar Alma waar we een alcoholvrij drankje met iets van mango aangeboden kregen. We mochten ook in het zwembadje genieten van het geweldige uitzicht: bounty eiland Holbox. Holbox is trouwens ook bekend van de vele plaatsen met hangmatten in de zee. Na een half uurtje werden we door taxi's (golfkarretjes) opgehaald om een stuk verderop het eiland te gaan waar ons de lunch aangeboden werd. Kip met rijst, cordon blue met rijst of vis. De kip smaakte lekker. Ook hier weer wat water en sapje erbij. Met onze kleine groep was het gezellig mede door smaakmaker gids Luis. Tegen 16.00 uur moesten we naar de pier lopen. Het Nederlandse stel ging niet mee terug want zij hadden een nacht in een hotel op Holbox bijgeboekt. Het weer was inmiddels ook veranderd want er kwam weer heel even een zomerse regenbui opzetten. De zon schijnt en het regent: een rare combinatie. De terugtocht werd ingezet en ons bootje vloog over de zee. Tegen 19.00 uur waren we weer terug bij ons hotel. Snel douchen, wat eten, een drankje nemen en naar bed. Het was een lange, vermoeiende maar ook prachtige dag!