shakaland - Reisverslag uit Eshowe, Zuid-Afrika van Kelly Smits - WaarBenJij.nu shakaland - Reisverslag uit Eshowe, Zuid-Afrika van Kelly Smits - WaarBenJij.nu

shakaland

Door: heleen

Blijf op de hoogte en volg Kelly

26 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Eshowe

Naar shakaland, vrijdag 25 juli
Afscheid genomen in sani pass hotel en om 09.00 uur op weg naar shakaland te eshowe, ca. 360 km te gaan. Zeer zonnig weer en volgens internet zou het in shakaland zo'n 30 graden zijn. De lange broek dus ingeruild voor een korte... we zijn toch 6 uur onderweg geweest. Shakaland lag in de middle of nowhere en was lastig te vinden. Bij aankomst werden we ontvangen door een traditionele zulu man die ons begeleidde naar de receptie en onze koffers naar de hutjes droeg. Zitten er keien in vroeg hij ons. Viel niet mee voor hem zeker met al die paadjes met tredes. Om 16.00 uur haalde hij ons op voor deel 1 van de culturele tour. Hij legde uit hoe een zulu dorp opgebouwd was a.h.v. maquette. Kregen verkorte versie van de shaka zulu film te zien die hier is opgenomen, vervolgens na toestemming van de chief toegang tot het dorp met uitleg hoe bier gemaakt wordt (ook geproefd), hoe vrouwen kruiken op hun hoofd dragen, hoe speren gemaakt werden etc. Na een uur was hij klaar en werd ons gevraagd om 18.00 uur bij de bar te verzamelen. Met de zulu familie die ook echt in shakaland woont gingen we in stoet naar oma's huis om traditionele zulu dansen, muziek te aanschouwen. Wat een belevenis! Hierna was er een buffet. Niet te laat naar bed want morgenochtend worden we om 07.00 uur door de zulu's met gezang en muziek gewekt. Vandaag ook veel kinderen in schooltenue gezien die langs de autoweg naar huis lopen. Mag bij ons echt niet en hier is het heel normaal. Gisteren dus geen wifi gehad. Foto's volgen nog!

• 26 Juli 2014 - 18:41

Mirielle & Sanne:

Leuk om jullie verslagen te lezen, zo beleven we jullie reis wel een beetje mee. Is er niemand geschrokken van de zulu's? Heeft Kelly ook met een kruik op haar hoofd gelopen? Geen hersenschudding opgelopen? De cultuurverschillen zijn dus goed zichtbaar (leuke foto's met de kinderen). De bandjes zullen dus wel goed terecht gaan komen! Ga aub door met reisverslagen maken; is nu leuk voor ons om mee te genieten en ook leuk voor later voor jullie zelf. Maar ga vooral door met GENIETEN!!!!

• 26 Juli 2014 - 18:46

Rene:

Zijn jullie nu terug in de tijd? Zonder Mobieltje, TV? Computer en zonder moderne apparatuur? Doe Sjakie Zulu de groetjes. Veel plezier in Zululand. Ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen.
    Groetjes van de Blakt.

• 26 Juli 2014 - 19:45

Jos Geurts:

Leuk, hier zijn wij 12 jaar geleden ook geweest.
    Ook ik het bier geproefd, helaas moet ik bekennen dat ik het niet te drinken vond.
    Zeker westerse maatstaven gewend!!!
    Geniet er van, en op naar weer een nieuw avontuur.

Groetjes van de Buren.